Také sedavé zaměstnání, nebo naopak dlouhé stání, nošení těžkých břemen, nefyziologická zakřivení páteře, jako skolióza a mnohé další. To vše způsobuje nesprávné zatěžování páteře a tím i bolesti zad.

Bolesti zad může způsobovat také stres. Hned vyvstává otázka, jak stres může ovlivňovat správné držení těla, nebo způsobit bolesti zad? V každé stresové situaci se tělo připravuje na tzv. útěk nebo útok, jsou to situace, kdy je potřeba mobilizovat veškerou energii, svaly a smysly a připravit se na akci. V ten moment musí svaly reagovat okamžitě. Proto se zvýší svalové napětí a svaly jsou v pohotovosti. To nám zachrání život, pokud je to potřeba. Ale pokud se tyto situace neustále opakují a přetrvávají, některé svaly prostě, samozřejmě velmi zjednodušeně, zůstanou v pohotovosti a vlastně „ztuhnou“a tím způsobí bolest, kterou zná většina z nás, a kterou neumíme bez pomoci odstranit.

A co s tím vším má společného Tai-Chi?
Pomocí úvodních cviků a následného cvičení formy, samozřejmě za předpokladu správného postoje, chůze, rozložení váhy a uvolnění, to vše Vás musí naučit Váš instruktor Tai-Chi, pomáhá toto cvičení nejdřív napravit nesprávné držení těla a postupem času také uvolňovat bloky svalů.

Člověk cvičící Tai-Chi se na začátku naučí správně stát, správně se pohybovat a zatěžovat správné partie svalů při pohybu a nikoliv klouby, které se nesprávným zatěžováním ničí a to se projeví nejdříve bolestí a následně poškozením kloubu různé intenzity. Nejvíce zatěžovaným kloubem na celém těle je právě koleno, které nejvíce trpí, když se nesprávně zatěžuje. Je to vlastně logické. Celá váha člověka spočívá právě na kolenou. To je dáno anatomickým uspořádáním. Jakmile se špatně zatěžuje koleno, dochází k jeho velmi rychlému opotřebování. Bolest v koleni způsobí snahu ulevovat postiženému kloubu nesprávným postojem, či chůzí a jsme zpět zase u zad.
Pak také jemně, dalo by se říci, jako vedlejší efekt cvičení, dochází k posilování všech oslabených partií.

Díky tomu, že Tai-Chi vyžaduje ze začátku plnou soustředěnost na to, co děláme a v pokročilejších fázích přichází ta kýžená relaxace v pohybu, odbouráváme i stres. Dochází také k uvolňování endorfinů, „hormonů dobré nálady“ a to vše nám pak pomáhá se také vyrovnávat lépe se stresem běžných každodenních starostí.


Rady k Tai-Chi cvikům

Pro Vás, kteří trpíte bolestmi zad, je zde tato informační stránka, která Vám pomůže nalézt cestu, jak se zbavit bolestí zad pomocí úžasného cvičení Tai-Chi.
Tai-Chi obsahuje mimo jiné i velice účinné cviky na záda a krční páteř.

Uvolnit svaly

Důležité je mít uvolněné svaly nejen na krku a na zádech, ale pokud možno všude. Speciální cviky na záda a krční páteř pomáhají uvolnit veškeré nežádoucí napětí v těle.

Uvolnit hrudník

Napjatý hrudník způsobuje napětí a stres v ramenou, tím pádem i v páteři, a to způsobuje, že Vás bolí záda a krční páteř.


Váha ve středech chodidel

Váha by měla být rozložena mezi středy chodidel a horní části stehen, jinými slovy by měl být vyvíjen co nejmenší tlak na kolena.

 

Cvičit je třeba pravidelně

Pravidelné cvičení Tai-Chi pomůže předcházet bolestem zad, krční páteře, kloubů a jiných částí těla.

Vyhledejte zkušeného instruktora

Zkušený a odborný instruktor dokáže posoudit Váš správný postoj při cvičení Tai-Chi a tím předejít velmi vážným zdravotním problémům. Špatné postoje a nepřesné provádění cviků může způsobit nejen bolesti zad, krční páteře a kloubů, ale i další nepříjemné vedlejší účinky.
Tai-Chi je zde od toho, abychom si tělo šetřili, a ne abychom si ničili záda, kolena, kyčle apod.

Tai-Chi lze začít cvičit v každém věku

Bolesti zad nás provázejí čím dále častěji s přibývajícím věkem. Netřeba užívat různé léky na bolest, stačí provádět účinná cvičení. Tai-Chi obsahuje poměrně snadné a pomalé pohyby, které zvládne takřka každý. Složitě vypadající cviky, které se začínají cvičit od nejjednodušších forem postupně až po složitější, se díky tréninku snadno naučí a zdokonalí.

Bojové umění?

 

Jedná se sice o bojové umění, ale každý si může vybrat, jak chce Tai-Chi cvičit. Buď jako velmi účinnou formu sebeobrany nebo jako cvičení pro zdravý a dlouhý život, nebo třeba jenom jako dočasné cviky na bolesti zad, hlavy, kloubů či jiné zdravotní problémy.

Autor: MUDr. Olga Bednářová

Komentáře