PROGRESIVNÍ PITNÝ REŽIM

Odhadem až 75% populace západního světa trpí chronickou dehydratací. Nedostatek vody v organismu pak má vliv i na to, že nemůžeme zhubnout, ale také na bolest zad a kloubů.

Ing.Zdeněk Rozehnal

Pro odstranění všech nemocí i prevenci sehrává důležitou roli pitný režim.

Pití čisté pitné vody před jídlem:

  • poskytuje ideální podmínky pro tvorbu enzymů, pro život buněk, obohacuje organismus o důležité minerály a o stopové prvky
  • vytváří v těle harmonii, dodává energii a svěžest
  •  
  • je zdrojem mikroživin pro endogenní trávicí systémy, které vyživují a udržují chod lidského těla 
  • je nutnou podmínkou pro tvorbu a aktivaci trávicích endogenních enzymů v celém trávicím systému od ústní dutiny až po konec sestupného trakčníku tlustého střeva
  •  
  • posiluje lymfatický systém, kdy lymfa vynáší z těla škodlivé látky
  •  
  • naředí do přirozeného pH žaludeční šťávy a "připraví" enzymy, včetně hormonu inzulínu
  •  
  • detoxikuje močový systém
  •  
  • detoxikuje a aktivuje nervový systém a mozek
  •  

Vědecká studie o tomto objevu tvrdí:   "voda před jídlem vyplaví většinu toxických látek nalézajících se v organismu, především z ledvin, jater a ze střev. Tím se zmenšuje obtížnost trávení následně zkonzumované potravy" .

  • Nedostatek vody před jídlem způsobuje, že přirozené žaludeční šťávy nenaředěné čistou pitnou vodou jsou nuceny ve většině případů chovat se ke stravě agresivně. Většina lidí má silné kyselé, nebo silně zásadité prostředí v žaludku a potrava, která se dostane do takto "nepřátelského" prostředí obrazně řečeno "shoří", tedy proces trávení a získávání důležitých vitamínů, minerálních látek atd. není ideální, většinou je minimální.

Pití čisté vody při jídle:

  • Příliš mnoho vody vypité v průběhu jídla může narušit přirozené úrovně kyselin a žluče, které žaludek potřebuje ke správnému trávení. Obzvláště se to týká nadměrného pití studené vody v průběhu konzumace jídla – dochází ke zpomalování trávení a může to u citlivějších jedinců způsobovat až vznik křečí. Vyhýbat se všem tekutinám v době jídla je nutné jen vzácně.

Abyste dosáhli zlepšeného trávení, zkuste raději dodržovat následující jednoduché tipy pro pití během jídla:

  • Není nutné, abyste se úplně zřekli vody během jídla. Místo toho prostě pijte jen malé doušky. Je to dobré jednak pro vyčištění úst a také pro optimální hydrataci, aniž byste zaplavovali váš trávicí systém velkým množstvím vody právě ve chvíli, kdy je nejvíc zatěžován
  •  
  • K usnadnění trávení se doporučuje do vody přidávat citronovou šťávu nebo trošku jablečného octu
  •  
  • Voda s ledem se může v průběhu jídla stát obzvláště problematickou – obzvláště pro ty, kdo trpí potížemi s trávením. Pokud si potřebujete něco upíjet v průběhu jídla, teplé tekutiny jsou pro trávení mnohem vhodnější
  •  
  • Sklony k pití během hlavního jídla může být návyk, kterého je obtížné se zbavit. Je to však snadněji zvládnutelné, pokud se udržujete hydratovaní po zbývající dobu. Začínejte svůj den vypitím jedné až dvou sklenic čisté vody a pak si vytvořte návyk také pít mezi jídly. Brzy pak budete dobře hydratovaní a nebudete mít potřebu vypít velké množství tekutin v průběhu jídla
  •  
  • Není žádný důvod, proč se stát dogmatiky v otázce pití v průběhu jídla. Jsou lidé, kteří zjistí, že je pro ně velký rozdíl, když se vyhnou pití většího množství tekutin během hlavního jídla, ale jsou i takoví, kteří to pocítí jen nepatrně. Mnoho lidí si uvědomí, že už jen vynechání ledové vody nebo omezení jejího množství během jídel je dostatečným opatřením, aby se vyhnuli svým trávicím potížím. Jak velký dopad to mívá na trávení, bývá velmi individuální záležitost – pokud ale míváte problémy s plynatostí, otékáním nebo s bolestivostí, pak to rozhodně stojí za úvahu
  •  
  • Hydratace je potřebná ještě před jídlem. Jestliže pravidelně pociťujete žízeň v průběhu jídla nebo po jeho skončení, je velice vhodné vypít jednu až dvě sklenice vody nejlépe 15-30 minut před jídlem. To by mělo zabránit pocitům žízně, když už je žaludek zaměstnán trávením vašeho jídla

Pití krátce po jídle:

  • zapíjením jídla větším množstvím tekutin, dlouhodobě a nepozorovaně vyvolává různé disharmonie. Větší problémy zákonitě vyvolávají ochucené tekutiny (cukry a chemikálie v nich obsažené)
  •  
  • je to destruktivní, stovky let trvající zvyk, jehož následky se odrážejí nejenom v různých běžných disharmoniích jako např. nepravidelná stolice, zácpa, průjmy a další trávicí potíže, hormonální a enzymatická nedostatečnost, problémy kloubů, jater a močového systému   
  •  
  • působí jako destrukce celého buněčného systému organismu, čímž dochází k intenzivnějšímu stárnutí a k předčasnému umírání
  •  
  • vytváří v organismu tzv."suchý režim", jenž nutí ledviny ke zvýšení intenzivní činnosti, ke stažení vody odpadových tekutin (v podstatě z toho, co má jít z těla ven, jako i z tělních rezerv) a výsledkem toho je únava, povadlá pleť, močové a ledvinové kameny apod.
  •  
  • pití tekutin jen po jídle je nejškodlivější 

 

Čistá pitná voda před jídlem, může být jen mírně perlivá nebo neperlivá (nejlépe Toma, Bonaqua, Rajec, Dobrá voda, pokud nemáte jiný kvalitní zdroj), podmiňuje vznik endogenního enzymu amyláza, jenž se tvoří v pankreatu a ve slinách rozkládá škrob na disacharidový cukr, maltózu. Dále pod vlivem vody ve dvanácterníku působí enzym chymotrypsin, jenž jako účinný pankreatický enzym štěpí bílkoviny na polypeptidy a peptidy. V tenkém střevě je to enzym peptidáza, jenž štěpí dlouhé peptidy na kratší a pak na jednotlivé aminokyseliny.

Na dostatku vody je závislá i dobrá činnost tlustého střeva při vstřebávání nejenom soli skrze střevní sliznici. Přes tlusté střevo se převádí voda též do brzlíku, který je jedním z rozhodujících orgánů v souvislosti s imunitním systémem – je to "školící středisko" jeho specifických i nespecifických buněk (makrofágy, B-buňky ..).

Doporučený pitný režim:

  • před jídly vypít minimálně 3 dcl vody, ideálně v rozmezí 15 – 30 minut před jídly
  • pít až 1 – 2 hodiny po jídle
  •  
  • větší množství pokud možno vypijte dopoledne, kdy tělo nejvíce vylučuje odpadní látky
  •  
  • množství vypité vody před jídlem a při jídle korigujte tak, abyste pokud možno do dvou hodin (každopádně do jedné hodiny) po jídle nepocítili žízeň
  • v létě vypité množství vody úměrně navyšte

 

Co byste měli dále vědět o pitném režimu:

  • pití minerálních vod by se mělo považovat pouze za podpůrnou léčbu (maximálně 2 dcl denně), nebezpečí zanešení organismu minerály
  •  
  • bez čisté pitné vody přirozené chemické procesy v těle nemohou dobře fungovat. Každá jiná tekutina či nápoj, který je obohacen – nasycen jinými látkami (čaje, šťávy, džusy, káva atd.), přirozený chemický proces v rámci metabolizace brzdí, ba dokonce na určitou dobu zastavuje
  •  
  • voda je nejideálnějším prostředkem transportu živin a kyslíku až k té nejmenší buňce. Cestou zpět jsou odpadové produkty látkové výměny a oxid uhličitý dopravovány vodou do lymfy a krve a s nimi k vylučovacím orgánům
  •  
  • nejpřirozenější léčení jakékoliv choroby člověka připisují vědecké výzkumy účinkům nenasycených mastných kyselin, které se snaží většinu tělu neprospěšných látek na sebe navázat a pomocí čisté vody, jako nejúčinnějšího rozpouštědla toxinů, je dostat přirozenou cestou z těla ven. V případě, že se pomocí čisté vody tzv. homotoxiny nedostanou z těla ven, začnou narušovat vnitřní strukturu organismu a způsobí poruchu funkce daného orgánu, například jater, ledvin, mozku apod. Podle dr. Reckwega je to čvrtá fáze v rámci homotoxikologie, pak nastupuje pátá – degenerační – a poslední fáze destruktivní
  •  
  • čistá pitná voda by měla tvořit min. 90% z celkového příjmu tekutin v průběhu dne (jedna ze základních podmínek pro odstranění závažných zdravotních problémů)
  •  
  • kvůli malému množství vody v buňkách se z nich dostatečně nevyloučí jedovaté látky, buňky předčasně stárnou a tím i celé tělo a nemoci se na nás "navěšují"
  •  
  • pití čajů na žízeň je cesta proti svému zdraví (max. 5% z celkového objemu přijímaných tekutin). Jde o nasycenou tekutinu, na kterou se mohou navázat odpadní látky z těla maximálně na 20%
  •  
  • svaly obsahují 75% vody a již pokles vody o 3% vede ke ztrátě 10% síly a o 8% rychlosti jejich stahu. Deficit vody omezuje tvoření potu pro přiměřené ochlazování, z čehož vyplývá nebezpečí přehřátí
  •  
  • i poměrně slabá dehydratace organismu zpomaluje metabolismus až o 3%
  •  
  • žízeň je podle nejnovějších výzkumů považována za klinický symptom, tedy již jistou disharmonii – stav dehydratace
  •  

Odhadem až 75% populace západního světa trpí chronickou dehydratací. Nedostatek vody v organismu pak má vliv i na to, že nemůžeme zhubnout, ale také na bolest zad a kloubů, protože vědecké studie prokázaly, že budeme-li pravidelně pít alespoň tři litry vody denně, sníží se bolesti zad a kloubů až o 80%.

Odhaduje se, že dodržování pitného režimu v podobě tří litrů vody denně může snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva až o 92 procent. Podle stejných lékařských studií pak o 80% riziko vzniku rakoviny prsu a o 49% snižuje riziko vzniku rakoviny močového měchýře.

Více zde: http://www.uspesna-lecba.cz/pitny-rezim/

loading...

Komentáře