Protipřenosem se označují dvě věci. Zaprvé se jedná o vaše prožitky a reakce vzhledem k vašim klientům, jež v sobě rovněž mají příměs vašich minulých vztahů. Zadruhé se jedná o vaše prožitky a reakce vzhledem ke klientům, jež mohou poukazovat na to, jak se tito klienti chovají k druhým lidem v jejich životě. Jestliže např. zjistíte, že vás rozčiluje, když klient neposlouchá, co říkáte, vaše reakce může být znamením, že váš klient ve svém životě neposlouchá druhé lidi, kteří se tím mohou cítit obdobně znechuceni.
Myšlenka, že vztah mezi vámi a vašimi klienty v sobě nese příměs minulých vztahů, je klíčovou myšlenkou v psychodynamickém poradenství. V této formě poradenství poradci aktivně hledají, jak klientům pomoci, aby poznali souvislost mezi svými prožitky s poradcem a svými minulými interpersonálními konflikty. Důvodem je pobízení klientů, aby se osvobodili od těchto konfliktů a reagovali na lidi ve svém současném životě jiným, zdravějším způsobem. V kognitivně-behaviorálním poradenství poradci uznávají přenosové reakce u svých klientů (aniž by užívali takovou terminologii) a pomáhají klientům identifikovat, prozkoumat a změnit dysfunkční myšlení, jež takové reakce vyvolává. V poradenství zaměřeném na osobu je důraz kladen na to, jak klient prožívá vztah s poradcem v kontextu tady a teď. Poradci se příliš nesnaží vybízet své klienty, aby přemýšleli o historických kořenech svých reakcí, pokud ovšem klienti sami nezačnou o těchto záležitostech hovořit.
Již jsem označil protipřenos jako prožitky a reakce poradce vůči jeho klientům, jež v sobě nesou příměs minulých vztahů poradce. Rovněž jsem řekl, že označuje prožitky a reakce poradce vůči jeho klientům, jež mohou poukazovat na to, jak se tito klienti chovají k ostatním lidem v jejich životě. To znamená, že reakce poradce mohou poskytnout užitečnou informaci o klientovi, nebo to může znamenat, že tyto reakce jsou zkresleným pohledem na klienty, jenž pramení z nevyřešených otázek v minulosti poradce. Všechny tři hlavní přístupy uznávají, že existují obě možnosti, a tyto přístupy dále sjednocuje doporučení, aby si poradci našli pravidelný způsob, jak zkoumat své pocity vůči klientům buď se svými kolegy, supervizory, nebo osobními terapeuty, aby dokázali rozlišovat mezi zdravým a nezdravým protipřenosem a uměli se vhodně zachovat.
Z knihy Poradenství od: Windy Dryden