Co musíte dělat, abyste byli zelení? A proč je nejšpinavější Nintendo?

Ve zkratce:
Organizace Greenpeace pravidelně zveřejňuje žebříčky nejlepších výrobců elektroniky podle ekologických měřítek. Co ale přesně hodnotí? Jakým způsobem? Výsledky jsou trochu rozporuplné.

Společenská odpovědnost průmyslových podniků se již v dnešní době nevztahuje jen k charitativní činnosti, ale zachází také do oblasti ekologie. Právě tu se rozhodla sledovat a kontrolovat organizace Greenpeace v „Průvodci k zelenější elektronice“. Hnutí se snaží od srpna 2006 pravidelně hodnotit všechny významné výrobce počítačů, televizí či herních konzolí a kárat je za ekologické a energetické prohřešky,

„Základním problémem je, že Greenpeace při hodnocení jednotlivých společností vycházejí pouze z těch informací, které jsou veřejně dostupné.“

Výsledky se každé tři měsíce aktualizují podle toho, jak se chování společnosti změnilo. A bohužel, ačkoli už aktuálně vychází deváté hodnocení, rozdíly jsou po čtvrt roce často výrazné. Aktuální vítěz Nokia po většinu roku získával na desetibodové stupnici pravidelně o několik bodů méně než letos v září. Tento stav do značné míry podrývá celý žebříček.

Toxické látky, recyklace a energetika
Může za to i skutečnost určitého nátlaku na společnosti směrem k jejich prezentaci – Greenpeace při hodnocení jednotlivých společností vycházejí pouze z těch informací, které jsou veřejně dostupné. Hnutí se obhajuje, že jde jen o důsledek lepší kontroly celého žebříčku, pokud ale firma „nespolupracuje“ a neinformuje důsledně o svém ušlechtilém konání a ambiciózních plánech, může za to být v hodnocení potrestána.

Zadejte vlevo dole verzi žebříčku, která vás zajímá (9 je nejnovější) a můžete porovnávat změny v pořadí jednotlivých firem.

Hodnotí hlavně to, jak jsou firmy schopné zbavit své produkty nebezpečných chemických látek, a to především PVC a toxických bromových zpomalovačů hoření (BFRs). Pozitivní je, že Greenpeace čas od času provádějí testy a kontrolují, zdali se plány a prohlášení firem shoduje s realitou (což se zejména v minulosti stalo mnoha výrobcům „osudným“).

Recyklační postupy a orientace na ochranu životního prostředí jsou dalšími hodnotícími kritérii. K nim v minulém vydání přibyla zcela nová kritéria energetická, která přinášejí plusové body pro výrobce, jež navrhují co nejúspornější spotřebiče. Bohužel například v případě Nintenda a jeho konzole Wii nejde ani tak o bezkonkurenčně nízkou spotřebu přístroje (až desetinásobně menší oproti konkurenci i PC). Přístroj má i přes tuto schopnost za energickou efektivitu 0 bodů. Důvod? Neodpovídá Energy Star standardům…

Herní konzole Nintendo Wii: Sice spotřebovává jen desítky Watt (mnohem méně než konkurence), přesto nemůže bez Energy Star standardů získat společnosti body za energetickou efektivitu a úspornost.

V neposlední řadě se také hodnotí využívání obnovitelných zdrojů energie nebo závazky ke snížení emisí skleníkových plynů při výrobě. Greenpeace se snaží donutit výrobce i k přijmutí vlastní odpovědnosti za recyklaci výrobků. Proto také snižuje hodnocení firmám, které se snaží lobovat (!) za přenesení poplatků za recyklaci na spotřebitele (v České republice poplatky existují).

Kdo je ve vedení?
Žebříček o „nejzelenější“ firmu momentálně zahrnuje 18 výrobců osobních počítačů, mobilních telefonů, televizí a herních konzolí. Na hodnotící stupnici, kde je nevyšší možný počet dosažených bodů 10, získala v září nejvíce Nokia, a to 7 bodů. Vrátila se tak na první místo, které ztratila přesně před rokem.

Greenpeace totiž tehdy zjistili, že na svých webových stránkách Nokia nabízela program zpětného odběru v zemích jako Thajsko, Argentina, Rusko, Indie a další, ale ve skutečnosti v těchto zemích o podobné možnosti nikdo informace neměl. Proto se tehdy z prvního místa (a 8 dosažených bodů) propadla Nokia až na deváté!

září 2007Hodnocení: 8,0, 1. místo. Nokia zůstává na prvním místě, zejména díky absenci nežádoucích chemických prvků ve výrobcích. Dobré hodnocení také vyplývá z převzetí odpovědnosti za recyklaci a odběr výrobků. Ztrácí ale za špatnou informovanost o tom, kolik z prodaných mobilů ve skutečnosti recykluje.
prosinec 2007 – Hodnocení: 6,7, 9. místo. Minusové body za absenci informací o zpětném odběru zařízení v místním jazyce v Thajsku, Filipínách, Rusku, Indii a Argentině. Nízká míra recyklace prodaných přístrojů.
březen 2008 – Hodnocení: 7,3, 3. místo. Stále přetrvávající penalizace za nedostatečnou informovanost personálu v oblasti zpětného odběru v Indii a v Rusku. V Thajsku a na Filipínách zlepšení situace. Plusové body za zvýšení celkové informovanosti.
červen 2008 – Hodnocení: 4,8, 3. místo. Nokia zůstává třetí kvůli jednobodové penalizaci za předchozí prohřešky. Stále slabá informovanost personálu o možnosti zpětného odběru a recyklace výrobků. Dobrá struktura energetických zdrojů – 25% využívání obnovitelných zdrojů s plánem zvýšení na 50 % do roku 2010.
září 2008 – Hodnocení: 7,0, 1. místo. Vylepšený program zpětného odběru v Indii. Na druhé straně špatná míra recyklace výrobků a nedostatečné informace, jak toto číslo Nokia počítá.

Z toho se ale asi poučila, Greenpeace ji přestali penalizovat minusovým bodem a také díky vynikajícímu programu zpětného odběru v Indii je zpět na prvním místě. Nutno ale podotknout, že ne všude ve zmíněných státech je dokonáno nápravy. K prvnímu místu jí ale také dopomohlo dobré řešení chemických problémů. Výrobky již od roku 2005 neobsahují PVC, a navíc firma slíbila, že od roku 2009 bude vyrábět všech produkty bez bromových zpomalovačů hoření.

„Ekologičtí“ výrobci elektroniky dle Greenpeace
Lehce nadprůměrného hodnocení dosáhlo i několik dalších firem. Na druhém místě se umístil s 5,7 bodu Samsung. Získal dobré skóre v chemických a odpadních kritériích. Od listopadu 2007 vyrábí všechny LCD panely bez PVC. Společnost zahájila výrobu některých modelů mobilních telefonů, které jsou částečně bez BFRs, a rozvíjí také výrobu paměťových čipů a polovodičů, které nebudou obsahovat halogen. Dobře si vede také díky zveřejnění množství emisí ze skleníkových plynů z operací v Koreji. Co se týká energie, získala například body za energetickou účinnost nabíječek.

Greenpeace kladou velký důraz na vlastní aktivity firem v oblasti recyklace a zpětného odběru zařízení
Bronzový skončil Fujitsu Siemens s ohodnocením 5,5 bodů, který vyniká převážně v oblasti toxických chemických látek. Firma oznámila, že do roku 2010 úplně odstraní PVC a BFRs ze svých výrobků. Špatně si však vede v programu zpětného odběru, například v Jižní Africe se jedná ale pouze o dobrovolné
programy.

Nejhůře ze všech 18 firem je na tom Nintendo, získalo pouhých 0,8 bodu. Ovšem ani v minulých vydáních na tom nebylo lépe, ve většině kritérií získává nulové hodnocení, s výjimkou nakládání s chemickými látkami ve výrobcích a v energetické oblasti. Může za to ale spíše slabší komunikace. Firma také zatím
nestanovila přesné datum, do kdy zmizí z výrobků PVC. A navíc si kvůli vzrůstajícímu odbytu výrobků dovolila navýšit produkované emise skleníkových plynů.

Jaké je hodnocení?
Kontroverzní organizace, kontroverzní žebříček. Je určitě chvályhodné, pokud se někdo snaží přinést větší informovanost do oblasti, která je už ze své podstaty vysoce expertní. Bohužel jedna věc jsou jasně dané objektivní testy, druhá věc hodnocení založená převážně na tlaku „buď zveřejníte námi požadované
informace, nebo budete ti špatní“. Kapitolou samou pro sebe je značně problematické zadání testu. Nejde ani tak o test a srovnání jako donucení firem k cílům, které prosazuje Greenpeace. Nikoli průvodce k zelenější elektronice, ale průvodce k elektronice a chování, kterou vyžaduje Greenpeace.

A to není jediný problém. V prosinci nás čeká další bodování a rozhodování o tom, kdo a proč je na tom lépe než ostatní. Stačí trochu jiné informace, přeložení ambiciózního plánu na zbavení výrobků látky XY (Greenpeace propagují princip předběžné opatrnosti, takže se preventivně vylučují veškeré podezřelé látky, pokud není dokázána stoprocentně jejich nezávadnost) a situace se může výrazně změnit. To už se ostatně stalo mnohokrát v minulosti, což snižuje relevanci výsledků. Pravidla se navíc během dvou let změnila, nejsou tedy časově srovnatelná. Žebříček může alespoň částečně pomoci zájemcům v orientaci. Předtím, než jej ale začnete brát za bernou minci, určitě podrobně prostudujte jednotlivá kritéria včetně konkrétních hodnocení firem (např. Nokia či Nintendo). Název totiž může být občas zavádějící…

Autor: Petra Štěrbová