Hnízdil videoŠkolní medicína vychází z předpokladu, že každá zdravotní porucha má nějakou objektivní příčinu, kterou lze pomocí vyšetřovací techniky odhalit a zásahem zvenčí – léky, operací, fyzikálním působením – léčit. V roce 2001 zveřejnil časopis British Medical Journal studii, v níž se poprvé objevil termín „nevysvětlitelné choroby“.

Jde o situaci, kdy se do ordinace dostaví člověk s typickým tělesným problémem: bolestí hlavy nebo zad, bušením srdce, svíráním žaludku, únavou, závratěmi, nevolností – a je pro něj opakovaně vyšetřován za použití nejmodernější techniky. U téměř 40% pacientů se ale nepodařilo objektivně zjistit, co jim vlastně je. 

Tyto obtíže jsou totiž somatizací neboli ztělesňováním složité, neřešené životní situace. Člověk je bezradný, žije ve stresu a to, co není schopen ve svém životě změnit vědomě, začne tělo, na nevědomé úrovni, řešit po svém –  nemocí.

Pro klasicky vzdělaného lékaře je to hypochondr, simulant nebo případ pro psychiatra. On ale skutečně trpí. Jen to v prvních fázích nemůže objektivně dokázat. To, co neumí odhalit nejmodernější technika, dokonale vystihují lidová přísloví:

  • bolesti hlavy – má toho plnou hlavu,
  • závratě – svět se s ním zatočil,
  • bolesti zad –  naložil si víc, než unese,
  • pálení žáhy – leze mu to krkem,
  • bolesti srdce – leží mu to na srdci…
     

Podstatou komplexního přístupu proto je vyvážené posuzování objektivních (tělesných) parametrů, stavu duše a životní situace pacienta.

Od takto stanovené příčiny obtíží se pak odvozuje i léčebný postup, založený na týmové spolupráci lékaře, psychologa, fyzioterapeuta, dietologa a podle potřeby dalšího specialisty. Tímto způsobem lze minimalizovat množství zbytečných a pacienta zatěžujících diagnostických zákroků i užívaných léků a pomoci mu v překonání nemoci.