Snad každý však na sobě vyzkoušel aspoň nějakou dietu – dočasně změnil své původní stravovací zvyklosti. Většinou chceme mít výsledky co nejrychleji a naordinujeme si radikální postup, kdy výrazně omezíme přísun celkových kalorií. Každá dieta je specifická nějakým určitým omezením. Bohužel však takovéto postupy nemají dlouhodobý úspěch a po týdnu omezování a trápení se, se vše vrácí do starých kolejí. Mohli bychom podrobněji rozepsat co se při takovém nešťastném pokusu o redukci hmotnosti v těle odehrálo… Jisté je, že tudy cesta nevede. Je třeba se na vše dívat komplexně. Nejedná se jenom o stravování, ale stejně tak o možnosti pohybu, genetického založení, vlivu stresu, psychiky, popř. některých onemocnění a léků. To vše jsou činitelé, které mají vliv na celkový problém nadváhy. Zastavme se však u prvního bodu – u jídelních zvyklostí.

Zde přikládáme chronicky známá doporučení – jak se stravovat při redukci nadváhy:

1. – rozdělím celodenní stravu do 4-5 menších porcí (snídaně, /přesnídávka/, oběd, /svačina/, večeře)
– jím jen když mám hlad a ne jen chuť

2. – udržuji mezi jednotlivými jídly optimální intervaly (2,5-4 hodiny), „nepozobávám“
– dodržuji vhodný odstup jídla od fyzické aktivity

3. – zelenina a ovoce jsou pravidelnou součástí jakéhokoliv jídla, které si dám

4. – každý den se v mé stravě vyskytují vhodní zástupci za všech základních potravinových skupin:

1. tekutiny (min. 2-2,5 l)
2. zelenina (4-6 porcí)
3. ovoce (2-3 porce)
4. brambory, pečivo, cereálie, luštěniny (2-8 porcí)
5. nízkotučné maso, drůbež, ryby, vejce (1-3 porce)
6. nízkotučné mléčné výrobky (1-3 porce)
7. ořechy, semínka, rostlinné oleje (5-20 g)

Autor: Mgr. Vlastimil Chadim, NUTRIVIA dietologická poradna

Více informací najdete na www.nutrivia.cz

NUTRIVIA s.r.o.
Bratří Čapků 14
602 00 Brno
tel. 543 215 333

Komentáře