Každá lekce je interaktivní činností ve vzrušujícím vodním prostředí. "Pavat" je často jedno z prvních slov, které mají malí Plaváčci ve svém slovníku. Plavání přináší mnoho potěšení nemluvňatům, batolatům i předškoláčkům. Pomáhá jim zároveň vyvinout se ve zdravější a silnější jedince.
Mnoho miminek se dokáže pohybovat pod vodou a ve vodě dříve než začnou chodit. Dítě může ve vodě dělat pohyby, které ještě nedokáže na souši a má tedy možnost se vyvíjet pohybově. Žádné plenky, žádné šaty mu nebrání v pohybu. S pokrokem v plavání budete svědky zlepšení koordinace pohybů, síly, výdrže a dechové kapacity vašeho děťátka.
Pohyby a cvičení ve vodě mají také vliv na zdravější spánek po lekcích a pomáhají při bolestech bříška způsobených nadýmáním, neboť děti, které pravidelně plavou, mají velmi dobré trávení.Spolu s vhodnou rehabilitací pomáhá plavání též dětem, které mají různé odchylky a vady pohybového aparátu.
Dítě se nemusí dělit o pozornost svých rodičů s nikým a ničím – žádné telefony, žádný spěch, televize nebo něco jiného – rodiče věnují svůj veškerý čas dítěti. Někdy je třicetiminutová lekce jediná příležitost, kdy jsou rodiče pohromadě se svým dítětem na úrovni z očí do očí, v nestresovém prostředí.
Rodiče dítě objímají a to nejen proto, aby ho utišili. Všichni jsou si blízko, celá rodina je na stejné úrovni – na hladině vody. Dítě poznává, že se dokáže učit nové věci. Má možnost se seznámit s jinými dětmi a těší se na setkání s nimi.
Dítě potkává nové dospělé a děti a zkouší nové věci; má proto menší strach před novými situacemi. Často je to jeho první společenský zážitek mimo domov (kromě čekání v čekárnách u lékaře).
Plavání je současně příjemným zpestřením každodenních "starostí a slastí" pro maminky na mateřské dovolené. Maminka, která se může cítit doma izolována od okolního prostředí, se setká s jinými rodinami se stejně starými dětmi. Tatínkům plavání umožní strávit příjemnou chvilku se svým dítětem.
Proudění vody a dotek vody způsobuje, že si dítě uvědomuje samo sebe. Dítě prožívá vodu všemi smysly. Když je dítě ve vodě, neustále se něco děje. Každý pohyb se setkává s reakcí. Brzy se dítě naučí pohybovat ve vodě samo – jaký pocit soběstačnosti! Být schopen ovlivnit svůj pohyb sám.
Pozor! Netvrdíme, že děti, které neplavou, se nemohou vyvinout v harmonické a spokojené bytosti …
text, foto: Irena Hercíková
Plaváček – Brno