Přirovnání ke stěně jsem v poradně slyšel mnohokrát. Nikdy ale nešlo o stěnu chránící a přijatelnou. Dejte tomu takovou, jako má papežův speciální automobil – „ papamobil „ – užívaný při návštěvách v cizině. Ten je konstruován tak, aby diváci mohli co nejlépe svatého otce vidět a on jim mohl žehnat. V našem případě bývá stěna popisována jako jakási dutá skleněná kostka, v níž jinak pobývají nejtěžší zločinci před trestním senátem.
Pohlazení může probíhat jak v rovině fyzické, tak i slovem. Namátkou – plačícího kojence lze utišit pouhým hlazením. Obě roviny lze úspěšně kombinovat. Ideální způsob, jak na plačícího kojence, je hladit a mazlivě mluvit.
Podle transakčních analytiků pohlazení „ za zásluhy „ , které je dáno jako důsledek vzorného chování, má mnohem menší subjektivní hodnotu než pohlazení „ jen tak „, tedy nabídnuté „ jen proto, že jste to vy „. Nicméně i E. Berne zná pojem ekonomika pohlazení. Zřejmě platí jak „ přej a bude ti přáno „, tak „ žádej a bude ti dáno „. Není chybou si o pohlazení říct. To ovšem za předpokladu, že se potom nebudeme trudit tím, že jsme si museli říkat. Asertivní formou žádosti o pochvalu je např. „ Nadřel jsem se na tom, zasloužím si….Doufám, že Vám chutná, dělala jsem pro to, co jsem mohla……….Dnes jsem sehnal nový byt. Chci být obdivován!„
Problém bývá v tom, že lidé po pohlazení toužící si buď o vytoužené říkají stylem požadavek s výčitkou (např. „ konečně už bys mohla pochopit, že beze mne to tady nejde a můj přínos aspoň trochu ocenit „), nebo předstírají, že o pohlazení nemají zájem….ba dokonce předstírají, že by jím byli uraženi („ ne, raději o tom mlč, to byla maličkost, sám vím, že se to nepovedlo, jak by mělo….“, eventuálně „ nechval dne před večerem, kdoví co bys pak ještě chtěla“)
Čím se liší mezi sebou nesouvisející tvrzení uvedená pod bodem A od tvrzení pod bodem B ?
- Máš pěkný svetr. Máš pravdu. Dokázal jsi to. Jsi zručný, jen co je pravda. Dokážeš úspěšně polemizovat. Dobře řídíš. Umíš výborně vařit. Jsi tenisová jednička v klubu!
- Moc Ti to sluší, třeba ten svetr je šik. Jsem pyšná na to, že jsi to dokázal. Zachránil jsi nás. Nebýt tvé zručnosti, tak to nikdy nedáme do chodu. Ty můj sofisto, jak ty dokážeš úspěšně polemizovat. Jede se mi s tebou jako v bavlnce, dobře řídíš. Umíš výborně vařit, jsem na tebe hrdá. Já jsem tak pyšná, že jsi jednička v tenisu !
Pod bodem A jsou uvedeny formulace, jež mají charakter hodnocení. V dané skupině jde o hodnocení výhradně kladné. Jako takové má toto hodnocení charakter pohlazení. Pokud o hodnocení žádáme, nebo ho alespoň připustíme, pak musíme počítat i s tím, že kladné být nemusí. Může být i záporné. Dítě (jako rovina našeho já i jako náš potomek či svěřenec) může zlobit i proto, aby na sebe obrátilo pozornost a získalo tak alespoň zájem projevující se negativním hodnocením. Nic není horšího než chladná, ostentativní lhostejnost.
Pod bodem B jsou uvedeny formulace, které mají charakter komplimentu. Obsahují na rozdíl od předchozích osobní vztah. To jim ve sféře pohlazení dává mimořádnou cenu. Samozřejmě i zde se pověstná chybička vloudí. Oslovení „ Ty můj sólisto…“ může být obdivné i degradující. (Sofistika je věda o tom, jak dosáhnout ve sporu úspěchu i za cenu použití klamných, byť přesvědčivých působících argumentů).
Z knihy Jak se domluvit s tchýní, nakladatelství GRADA
A co Vy? Umíte „hladit“? Vyjádřete se, prosím, v komentáři. Iva Hédlová
Iva Hédlová podle Tomáše Nováka