LOWCARB / PALEO EXPERIMENT

Pokusím se předložit pár důkazů a výsledků, jak na mě Paleo a lowcarb (ketogenní dieta) zafungovala z pohledu autoimunitní nemoci (ulcerózní kolitida – chronický zánět tlustého střeva). S paleem jsem začal před 18ti měsíci a od té doby jsem si vedl poznámky o tom, co jsem jedl & jak jsem se cítil. Dále jsem si i do historie zpracoval graf toho, jaké léky jsem bral a kdy jsem měl relapsy (to jsou ty okamžiky, kdy se nemoc probudí a vy se snažíte dostat zpět do remise, čili klidového stavu nemoci). Jak podle materiálů uvidíte, opravdu jsem chtěl být zdravý 🙂

Historie mé nemoci

1998 – mé zdravotní (trávicí) problémy prohlášeny za dráždivý tračník (tzn. něco vám je, nevíme co)

2001 – první pobyt v nemocni, klasické příznaky zánětu střeva, které se následně koloskopií neprokázaly

2005 – po návratu v lednu z USA se zánět rozběhl naplno, cca 3 měsíce pátrání, co mi je, úbytek cca 15 kg, následně diagnóza UC a nasazeni kortikosteroidů v dávce 32 mg (medrol)

2006 – pokus snížit dávku na 16 mg, ale víceméně stále v relapsu

2007 – rozšíření zánětu ve střeva, změna lékaře (docházím do ISCARE, což jsou z mého hlediska absolutní profesionálové a nejlepší místo, kde problémy tohoto charakteru řešit). Plná dávka kortikosteroidů (48 mg) a přidání imunosupresiv (Imuran) a snaha omezit působení imunity, která útočí sama na sebe

2008 – na chvíli pomohlo, ale i tak se relaps opět objevil a opět byl silnější než předtím – zpět kortikosteroidy a vzhledem k mému stavu jsem dostal biologickou léčbu (humira) v rámci klinické studie

2009 – na několik měsíců Humira fungovala úplně skvěle a pro mě asi nejlepší / nejzdravější období posledních let. Bohužel nic netrvá věčně a po relapsu zpět na 48 mg Medrolu a přesun na týden do nemocnice. Další léčba biologickou léčbu (studie Milénium), zabrala na chvíli….

2010 – …ale historie se opakovala a já byl zpět na kortikosteroidech, další pokus s biologickou léčbou jménem Remicade a ještě jednou dávka Humiry (vyzkoušel jsem celkem tři biologické léčby a nemám šanci ji v budoucnu dostat znovu). Kompletní zánět tlustého střeva (za ty roky se rozšířil z několika centimetrů do celého střeva), zpět kortikoidy a nulová šance dostat lepší léčbu. V červnu začínám s ketózou, nebo chcete-li lowcarb paleo podle knihy Life without bread. Jsem hodně bezradný a medicína toho pro mě už moc nemůže udělat, jen vyoperovat kompletně tlusté střevo, což je stav, kde skončí cca 25 procent UC pacientů. Já jsem tohle řešení nepřijal – z pohledu mě, jako člověka, je potřeba řešit zdroj problému, nikoliv jeho výsledek. Paleo mi z pohledu logiky dávalo největší smysl. První relaps se mi podařilo překonat jen za pomoci kortikoidů (48 mg), bez pomoci dalších léků.

2011 – V průběhu tohoto roku dva relapsy, první "rozehnán" pomocí 32 mg Medrolu, další s dávkou jen 16 mg Medrolu. 

2012 – leden – podařilo se mi dostat na nulovou dávku kortikosteroidů a přesto, že na to tělo zareagovalo relapsem, zvládl jsem tělo srovnat pomocí Asacolu a Salofalku (čili bez kortikosteroidů, imunosupresiv a biologické léčby). 

Poprvé po sedmi letech neberu imunosupresiva, kortikosteroidy ani biologickou léčbu. Aktuálně užívám jen Asacol a občas Salofalk, což jsou léky z hlediska vedlejších účinků a ve srovnání s výše uvedenou skupinou léku, zcela nepodstatné a je to skupina léku, kterou berete před tím, než se vám nemoc rozjede do takového stádia, jako u mě. Pokud chcete vidět výsledky Palea/lowcarb, tak je máte před sebou. Za 18 měsíců se mi podařilo dostat nemoc do lepšího stádia, než ve kterém byla v okamžiku, kdy mi byla oficiálně diagnostikována v roce 2005.

Vyhrál jsem? Jsem kompletně zdráv? Ne, to ještě ne, zatím jsem dokázal z jídla vyřadit tu skupiny, která mému tělu škodila a dal jsem tak tělu šanci, aby se mohlo léčit. Podařilo se mi relapsy léčit nižší a nižší dávkou a ten poslední vyřešit bez kortikosteroidů kompletně. Přesto ještě nemám vyhráno a další roky teprve ukážou, zda lze tento způsob stravování využít i z dlouhodobého hlediska. 

Pro další posouzení mám i výsledky testů mé imunity před paleo a z prosince minulého roku. 12 hodnot bylo na začátku mimo průměr, u druhého testu to byla jediná hodnota (navíc jen v hraniční zóně a týkala se probiotik, které dlouhodobě užívám – Enterol).

Co jsem dělal?

Vyřadil jsem z jídla obilí, pečivo, mléčné produkty, bílý cukr a průmyslové potraviny (to je to jídlo, co se prodává v krabičkách či sáčcích v obchodních domech) a rostlinné tuky. Zvýšil jsem příjem živočišných produktů, především tuků, zeleniny a vajec. Jsem již 18 měsíců v tzv. ketóze, což je stav, když vaše tělo bere energii primárně z tuků (ketonů) a nikoliv z cukrů (glukózy). Denně jím kolem 70 gramů sacharidů převážně v podobě ovoce a zeleniny. Jako doplňky beru volně dostupná probiotika (3x denně) a olej z tresčích jater (1x denně). Piju čaj a vodu, žádné slazené nápoje, občas kafe.

To je v kostce vše, co jsem dělal a jaký to mělo dopad na mé tělo. 

Co z toho, co jsem vyzkoušel, vyplývá?

Věřím tomu, že se liší adaptace nás, lidí, na neolitické potraviny (mléko, obilí, cukr, průmyslové potraviny) a pokud chcete být zdravý, vyhýbejte se tomu, na co nejste dobře adaptovaní. Možná jste v situaci, kdy jste adaptovaní dobře jak na mléko a obiloviny, potom vám nezbývá než pogratulovat. Bílý cukr a to, co se vyrábí průmyslově z mého pohledu škodí každému. Jinak řečeno, když na to jídlo, co jíte, běží v televizi reklama, asi to nebude zdravé 🙂

Tělo má neuvěřitelnou schopnost regenerace, jen mu nesmíme překážet a zatěžovat ho tím, co neumí zpracovat.

Ketóza je nejefektivnější způsob, jak zhubnout. Nemáte hlad, nepočítáte kalorie a proces shazování tuku není vázán na pohyb. Tělo se samo srovná na váhu, která je pro něj ideální. Zkoušel jsem i klasický způsob hubnutí (posilovna, omezení příjmu energie) a také to jde, jen máte méně energie a musíte fakt makat. Endorfiny jsou fajn a mám pohyb rád a považuji jej za zdravý a přínosný, jen si nejsem jist, zda člověk s nadváhou by si měl jít zaběhat. Věřím, že je zdravější nejdříve shodit váhu ketózou a následně se začít hýbat. Ketóza není totéž co ketoacidóza. Pokud nemáte poruchu metabolismu, ketóza by pro vás neměla být problémem. Pokud poruchu metabolismu máte, klasická strava je pro vás stejně problematická, jako ketóza a musíte řešit omezení z hlediska stravy. Než se do něčeho takového pustíte, celou problematiku nejdříve nastudujte a zjistěte si, jak tělo funguje. Nedělejte něco na základě toho, že si přečtete článek na internetu. Rozhodujte se podle dostupných informací z více zdrojů a pomocí vlastní hlavy. Pokud se z hlediska ketózy bojíte ledvinových kamenů, nekonzumujte vápník – čili mléčné produkty.

Nejsem si zcela jist, zda je ketóza ideální pro silové sportovce, kteří mají vyšší potřebu obnovy glykogenu. Jsou např. běžci, kteří fungují v tomto stavu, u silových výbušných sportů se domnívám, že to může být problematické. Ale o tom bude můj další experiment 🙂

Tuk není to, co stojí za obezitou. Sacharidy a/nebo kombinace sacharidů a tuků ano. Tuk je nejlepší palivo, které můžete tělu dát (má více než 2x více kalorií, než sacharidy či bílkoviny).

Nevěřím teorii, jež říká, že vyšší příjem tuků = srdeční problémy. Pokud se kouknete na data, ze kterých tato teorie pochází, tak je vám jasné, že je to hloupost. Na srdeční příhody umírají lidé jak s vysokým cholesterolem, tak s nízkým. Toto je velice dobrý článek zobrazující i zdrojová data, ze kterých Keys v 50. letech minulého století vycházel. Lowfat opravdu není zdravá cesta.

Nevěřím na teorii krevních skupin – mám A a jím zcela v rozporu s tím, co bych podle teorie krevních skupin měl. Tuhle teorii mohu doporučit jen těm, co mají krevní skupinu 0 – a těm je doporučeno jíst přesně to, co jím já = paleo.

Nedomnívám se, že bychom všichni měli jíst stejně, nebo že by všichni měli jíst paleo. Ta myšlenka je postavena na jednoduchém základu adaptace a ta se mezi námi liší. Máte lidi s celiakií, stejně tak máte skupinu obyvatel, co nemůže trávit mléčný cukr. Každý z nás by si měl najít vlastní zdravou platformu, která je kompatibilní s jeho tělem. Z hlediska palea se mi líbí přístup, kdy je doporučeno na měsíc vyzkoušet paleo na 100 procent, zjistit, jak se člověk cítí, a následně přidávat různé skupiny potravin a sledovat, co to s vámi dělá a jak na ně reagujete. Tímto jednoduchým způsobem sami přijdete na to, co je váš "zdravý základ" a na co jste adaptováni. Pro mě jeden za zajímavých úkazů bylo i to, že jsem méně nachlazený, lépe spím, minimalizace zažívacích problémů atd. Zároveň ale cítím, že moje tělo reaguje agresivněji než dříve, pokud například zkusím lepek. Funguje to de facto podobně, jako když dlouhodobě bude pít alkohol a tělo si na něj po čase zvykne a vy jej pro navození stejné nálady budete potřebovat více a více. Když ale alkohol na rok vynecháte a pak jej zkusíte, vaše tělo na něj bude reagovat zcela jinak a agresivněji. Ze stejného důvodu já nyní reaguji jinak na lepek či mléko, než dříve, kdy bylo běžnou součástí mého jídelníčku.

Tohle je důvod, proč jím Paleo

REKLAMA:
loading...

Komentáře