Látky z potravy se pak samy zapojují do chemických reakcí nebo se v tyto látky přemění. Rada zní: Věnujte se především pestrosti a obsahu živin, minerálů, vitamínů ve svém jídle, než počítání kilojaulů!

Jídlo má především poskytnout energii a sílu pro každý den.

1) Jezte hodně ovoce a zeleniny, nejlépe v krátké době po sklizni, pěkně uzrálé na sluníčku. Takové obsahuje největší množství vitamínů, minerálů, enzymů a další důležitých látek. A také báječně chutná!

2) Jídlo, které obsahuje především bílou mouku, levné maso a cukr (různé typy rychlého občerstvení) obsahuje příliš málo výživných látek a při pravidelné konzumaci vysiluje.

3) Mezi potraviny, které se zřejmě podílejí na metabolismu serotoninu (mediátoru, který uvolňuje napětí a dělá člověka spokojeným) jsou ryby, mléčné výrobky, libové maso, luštěniny, sója, rostlinné oleje lisované za studena, ořechy a semena. Důležitější než množství (stačí malé množství), je pestrost a čerstvost potravin.

4) I sacharidy (uhlovodany) v podobě obilovin, rýže, těstovin, chleba mají své místo v jídelníčku, mimo jiné podporují tvorbu serotoninu z bílkovinných potravin.

5) Okořeňte si svou náladu! Koření dělá skutečně dobrou náladu, protože obsahuje éterické oleje, které působí na city. Skořice a vanilka uvolňují napětí, pepř a šalvěj povzbuzují, rozveselí vás bazalka a citron. Zelené koření a bylinky můžete mít čerstvé na talíři po celý rok, i když bydlíte v paneláku. Stačí si je vysít nebo koupit za okno.

I nápoje nás ovlivňují a jsou dostupné i tam, kde s přípravou jídla neuspějeme.

6) Zelený čaj povzbuzuje a posiluje koncentraci, ale protože neobsahuje kofein, nezatěžuje srdce a krevní oběh.

7) Jogurt do kterého si rozmixujete ananas nebo banán aktivují opět serotonin.

8) Můžete vyzkoušet i hotové bylinkové směsi prodávané jako Čaj pro dobrou náladu ap. V létě vám bude určitě chutnat dobře vychlazený.

Léto je roční období, kdy jsou nejdostupnější potraviny z přírody, také jejich nabídka je velmi pestrá, využijte toho a "udělejte" si dobrou náladu do zásoby!  

Autor: MUDr. Lenka Dobešová

loading...

Komentáře